Pagina 11: Vrouwenbond reis

Vrouwenbond dagreis Kempen

Woensdagmorgen 18 april om 07.00 uur staan alle vrouwen en man uit Breskens en Hoofdplaat te wachten op de bus. Het belooft een zonnige en warme dag te worden.

Dit jaar hebben we als bestemming de Nederlandse en Belgische Kempen.
Na wat vertraging bij Antwerpen bereiken we de Kempen, een prachtig uitzicht met veel groen, bossen en mooie huizen. We komen langs een prachtig plaatsje genaamd Eersel, de parel van de 8 zaligheden genoemd.
Er zijn nog 7 plaatsen die daarbij horen, allemaal eindigend op …sel.
Eersel heeft een mooi pleintje met rondom terrasjes en winkeltjes.
Ook zijn er authentieke huizen met de kozijnen geschilderd in de kleuren okergeel en donkerblauw, en boven de deur een afbeelding van een levensboom. Geheel traditioneel in deze streek.
We komen om 9.20 uur aan in Postel bij de Kaasboerin, een vrij groot restaurant met groot terras en speeltuin. Daar staat de koffie met appeltaart al op ons te wachten. De gids brengt ons daarna met de bus naar een streekmuseum, waar we eerst uitleg krijgen wat er allemaal te zien is. Daarna zijn we vrij om overal rond te kijken. Alles is er nog zoals het vroeger was: hoe men leefde, hoe men sigaren maakte (Agio-sigaren), er is een leuk winkeltje en een kruidentuin.
Om 12.00 uur worden we weer terug verwacht bij de Kaasboerin voor een heerlijke lunch met verschillende soorten brood, vleeswaar en zoet. Als iedereen klaar is gaan we met z’n allen nog even genieten op het terras van de zon en een drankje.
Om 13.30 uur vertrekken we naar de Belgische Kempen, ook daar is de omgeving prachtig groen. Verder is er veel water waaronder het Zilvermeer. Daar komen we aan bij een vrij grote camping, waar we op een treintje stappen. Deze gaat ons naar alle mooie plekjes brengen met uitleg door de gids.
We zijn net 5 minuten onderweg als de trein ineens stilstaat en het geluid ook wegvalt. Goed, dat kan gebeuren! Maar de chauffeur komt al gauw langs om mede te delen dat we niet meer verder kunnen. Het treintje heeft panne en de mekanieker kan het niet ter plekke repareren.
Na enige tijd wachten heeft de gids geregeld dat de bus ons op komt halen en ons naar de verschillende plekken brengt. Niet alle geplande locaties zijn met de bus bereikbaar dus het programma wordt wat ingekort.
De rest van de middag hebben we doorgebracht in het plaatsje Mol. Sommigen gingen gezellig winkelen, anderen gaven de voorkeur aan wat ontspanning op een van de vele zonnige terrasjes. Dit was natuurlijk met het mooie weer een heel goed idee☺.
Om 16.45 uur bracht de bus ons terug naar de Kaasboerin voor het diner.
Om half zes aanvang van het diner. De verschillende gangen werden geserveerd in rap tempo: soep, hoofdgerecht en toetje.

We zaten om 18.30 uur alweer terug in de bus, waarna we om 20.45 uur arriveerden in Hoofdplaat. Het was een mooie dag, ondanks het uitvallen van het treintje. Alles goed opgelost, complimenten aan de organisatie.
Waar brengen ze ons volgend jaar naar toe? We kijken er naar uit!